روغن موتور

ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور

ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور (SAE)

 

فهرست

۱ – مقدمه

2 – مفهموم ویسکوزیته یا SAE روغن‌ موتور

3 – دسته بندی SAE

4 – روغن های Mono Grade یا تک درجه

5 –  روغن های Multi Grade یا چند درجه

6 – تشخیص ویسکوزیته یا SAE مناسب هر خودرو

۷ – نتیجه گیری

 

 

  • مقدمه

ویسکوزیته یا گرانروی را برای مایعات و گازها به کار می رود که در این مقاله ما به گرانروی مایعات می پردازیم.

ویسکوزیته عبارت است از مقاومت یک سیال در برابر اعمال تنش برشی و هر چه گرانروی مایعی بیشتر باشد برای ایجاد تغییر شکل به تنش برشی بیشتری نیاز است. برای مثال ویسکوزیته (گرانروی یا چسبناکی) عسل از آب بیشتر است.

لازم به ذکر است که ویسکوزیته مایعات با دما رابطه عکس دارد. یعنی هر چه دما بالا رود میزان گرانروی کاهش می یابد و برعکس.

با مفهوم کلی گرانروی به صورت مختصر آشنا شدیم و در ادامه قصد داریم تا با ویسکوزیته یا گرانروی در روغن های خودرو به طور کامل آشنا شویم.

 

 

  • مفهموم ویسکوزیته یا SAE روغن‌ موتور

ویسکوزیته یا SAE روغن موتور چیست؟

اولین اصل مهم در انتخاب روغن موتور ویسکوزیته یا گرانروی است که بر روی گالن روغن های موتور با SAE نمایش می دهند و مخفف انجمن مهندسین خودرو (Society of Automotive Engineering) است که درسال 1905 میلادی در آمریکا تاسیس شد و در زمینه صنایع خودرو سازی، خودروهای تجاری و هوا فضا فعالیت دارد.

 

 

  • ویسکوزیته یا گرانروی (SAE) روغن موتور را چطور بشناسیم؟

همان طور که اشاره شد گرانروی روغن های موتور را با SAE نشان‌ می دهند و جلوی SAE میزان گرانروی درج می گردد که ترکیبی از اعداد و حرف W و یا اعداد خالی است.

ویسکوزیته روغن های موتور به دو دسته تقسیم می شود که به شرح زیر است و در ادامه به توضیح هر یک می پردازیم.

 

الف – روغن های موتور Mono Grade (تک گرید یا تک درجه)

برای مثال          SAE: 30

ب – روغن های موتور Multi Grade (مولتی گرید یا چند درجه)

برای مثال     SAE: 5W40

 

 

  • روغن های موتور Mono Grade یا تک درجه

 

در این دسته از روغن های موتور همان طور که با ذکر مثال اشاره شد، در جلوی SAE فقط یک عدد درج شده است. روغن های موتور تک درجه مختص یک نوع آب و هوا هستند و نمی‌توان از این روغن ها در تمامی فصول استفاده کرد.

روغن های موتور Mono Grade با SAE: 0 تا SAE: 25 برای آب و هوای سرد و از SAE: 30 تا SAE: 60 برای آب و هوای گرم قابل استفاده است، همچنین روغن های تک گرید از تکنولوژی ساخت پایین تری برخوردار هستند.

لازم به ذکر است که امروزه از روغن های موتور Mono Grade یا تک درجه در خودروها استفاده نمی شود و در عوض از روغن های Multi Grade یا چند درجه استفاده می شود.

 

 

  • روغن های موتور Multi Grade یا چند درجه

 

در تولید روغن های مولتی گرید از افزودنی های پلیمری مختلفی استفاده می شود که همین امر موجب شده است که این دسته از روغن های موتور برای تمامی فصول قابل استفاده باشد. در این دسته از روغن‌ های موتور همان طور که با ذکر مثال اشاره شد در جلوی SAE، ترکیبی از اعداد و حرف W است که حرف W بیان گر Winter (زمستان) و عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن موتور در پایین ترین دما و عدد بعد از W هم نشان دهنده ویسکوزیته روغن موتور در بالاترین دما می باشد.

هر چه این اعداد کوچکتر باشد گرانروی روغن موتور کم تر (رقیق تر) و هر چه بزرگتر باشد گرانروی روغن موتور بیشتر (غلیط تر) است. برای مثال روغن موتور با ویسکوزیته 5W40 غلیط تر از روغن موتور با ویسکوزیته 0W40 است.

با توجه به توضیحات فوق اگر در مناطق سرد سکونت دارید، هر چه عدد قبل از W کوچکتر باشد استارت اولیه خودرو بهتر بوده و موجب کاهش اصطحکاک قطعات داخلی خودرو می شود و اگر در مناطق گرم سکونت دارید بهتر است که عدد بعد از W بزرگتر باشد. البته نکنه مهمی که وجود دارد این است که ویسکوزیته روغن موتور مورد نیاز خودروها با هم متفاوت است و مرجع اصلی برای انتخاب صحیح ویکسوزیته روغن موتور، دفترچه راهنمای نگهداری خودرو و یا سایت های معتبر در زمینه تولید روغن های خودرو است که در انتهای مقاله (چطور روغن های موتور بشناسیم) به طور کامل در این باره توضیح داده شد.

 

 

لازم به ذکر است که امروزه از روغن های Multi Grade یا چند درجه در تمامی خودروها استفاده می شود به این دلیل که:

۱- استارت اولیه نرم و روان خودرو و کاهش اصطحکاک قطعات داخلی موتور

۲- کاهش مصرف سوخت

۳- روغن های چند درجه بر خلاف تک درجه در تمامی فصول قابل استفاده هستند و در برابر تغییرات دما عملکرد بهتری دارند

۴- به دلیل استفاده از افزودنی های مختلف پلیمری در روغن های موتور مولتی گرید، موجب شده است که این دسته از روغن های موتور از پیشرانه خودرو در برابر سایش و تغییرات دما عملکرد بهتری از خود نشان دهد و موجب افزایش طول عمر موتور خودرو می شود

۵- و در آخر، به طور کلی روغن های Multi Grade از تکنولوژی ساخت بالاتری نسبت به روغن های Mono Grade برخوردار هستند.

 

 

  • چگونه ویسکوزیته روغن موتور، متناسب با هر خودرویی را تشخیص دهیم؟

طی مطالب ذکر شده در این مقاله با مفهموم ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور آشنا شدیم که با اختصار SAE بر روی گالن های روغن موتور درج می شود، همچنین با مفهموم حرف W و اعدادی که در جلوی SAE بر روی گالن های روغن موتور ذکر می شود به طور کامل آشنا شدیم. حال سوال اصلی این است که چه ویسکوزیته روغن موتوری مناسب خودروی مورد نظر شما است؟!

در انتخاب روغن موتور مناسب، برای هر خودرویی پارامترهای مختلفی وجود دارد که در مقاله (چطور روغن های موتور بشناسیم) توضیحات کامل و مختصری ارائه شده است. همان طور که قبلا ذکر کردیم، اولین پارامتر مهم در انتخاب روغن موتور، ویسکوزیته یا گرانروی صحیح است. بهترین، راحت ترین و مطمئن ترین راه برای انتخاب ویسکوزیته صحیح روغن موتور هر خودرویی مراجعه به قسمت Oil Guide (راهنمای روغن) سایت های تولید کننده معتبر روانکارها در دنیا است که در ادامه لینک یکی از این سایت ها را به شما معرفی می کنیم. لازم به ذکر است که دفترچه راهنمای نگهداری خودرو هم مرجع خوب و مناسبی بوده اما ممکن است که در دسترس شما نباشد.

www.liqui-moly.com

 

  • نتیجه گیری

اولین پارامتر مهم در انتخاب روغن موتور برای هر خودرویی، ویسکوزیته یا گرانروی است که با اهمیت آن در این مقاله به طور کلی آشنا شدیم، و می توان نتیجه گرفت که در صورت استفاده از روغن موتور با ویسکوزیته نامناسب، به مرور زمان موجب وارد شدن صدمات جدی به موتور خودرو شده و سبب کاهش عمر پیشرانه خودرو می شود.

لازم به ذکر است که در مقاله (چطور روغن های موتور بشناسیم) به طور کامل و مختصر با چهار رکن اصلی که در هنگام انتخاب روغن موتور باید مورد توجه قرار گیرد آشنا شدیم و پیشنهاد می کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید، همچنین طی مقاله بعدی با تکنولوژی ساخت روغن موتور به طور کامل آشنا می شویم.

در صورتی که ویسکوزیته مناسب خودروی خود را نمی دانید، می توانید از کارشناسان مجموعه ما بپرسید حتی اگر قصد خرید از ما را ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *