روغن موتور

تکنولوژی ساخت روغن موتور

تکنولوژی ساخت روغن موتور

(مینرال، نیم سنتتیک، تمام سنتتیک)

 

سرتیترها

  • مقدمه
  • روغن موتور مینرال چیست
  • روغن موتور نیم سنتتیک چیست
  • روغن موتور تمام سنتتیک چیست
  • مزایا و معایب روغن موتور مینرال
  • مزایا و معایب روغن موتور نیم سنتتیک
  • مزایا و معایب روغن موتور تمام سنتتیک
  • نتیجه گیری

 

  • مقدمه

تکنولوژی ساخت  روغن های موتور به سه دسته مینرال، نیم سنتتیک و تمام سنتتیک تقسیم می شود که تفاوت عمده این سه سطح ذکر شده در کیفیت روانکاری روغن موتور، میزان مقاومت روغن موتور در برابر اصطحکاک و شرایط سخت، طول عمر روغن موتور و خاصیت پاک کنندگی روغن موتور می باشد. در ادامه با هر یک از سطوح تکنولوژی روغن موتور به طور جداگانه و کامل آشنا می شویم.

 

 

  • روغن موتور مینرال – Mineral

به آن‌ دسته از روغن های موتور که به طور مستقیم از پالایش نفت خام به دست می آید، روغن های موتور مینرال یا معدنی گفته می شود. روغن های موتور مینرال در سه سطح کیفی مختلف تولید می شود که به شرح زیر است

 

گروه I (گروه ۱ )

گروه II (گروه ۲)

گروه III (گروه ۳)

 

هرچه از گروه یک به سمت گروه سه حرکت می کنیم، میزان مواد اشباع و شاخص ویسکوزیته افزایش یافته و‌ میزان گوگرد روغن پایه کاهش می یابد.

از روغن های موتور مینرال برای خودروهای با طراحی موتور قدیمی (قبل از ۱۹۹۰ میلادی) استفاده می شود و در خودروهای امروزی قابل استفاده نیستند. در صورت استفاده از  روغن موتور مینرال به جای سنتتیک، در خودرویی که روغن سنتتیک توصیه شده است، موجب پر شدن زود هنگام مبدل کاتالیست به دلیل عملکرد ضعیف روغن در جذب آلودگی ها، سنگین کار کردن موتور خودرو، افزایش مصرف سوخت، کاهش توان و قدرت موتور و روانکاری نامناسب موتور خودرو می شود که در نتیجه آسیب های جدی به موتور خودرو وارد شده و هزینه های تعمیر موتور به جای می گذارد.

 

 

  • روغن موتور نیم سنتتیک – Semi Synthetic

به آن دسته از روغن های موتور که ترکیبی است از روغن های مینرال و روغن های سنتتیک، روغن های نیم سنتتیک (Semi Synthetic) می‌ گویند. منظور از سنتتیک هیدروکربن هایی است که در آزمایشگاه تولید می شود. روغن های موتور نیم سنتتیک را با نام Synthetic Blend هم می شناسند که البته درصد سنتتیک این روغن ها بیشتر از روغن های نیم سنتتیک است.

روغن های نیم سنتتیک بهترین جایگزین برای روغن های مینرال است و می توان با رعایت تمحیدات خاصی از روغن های نیم سنتتیک به جای روغن های مینرال استفاده کرد. در صورتی که قصد استفاده از روغن نیم سنتتیک به جای مینرال را دارید، به نکات زیر حتما توجه کنید.

 

الف – از سالم بودن موتور خودرو و قطعات داخلی موتور مطمئن شوید.

ب – استفاده از روغن نیم سنتتیک به جای مینرال موجب غوطه ور شدن جرم های درون موتور می شود، پس پیشنهاد می کنیم تا حداقل دو سرویس روغن موتور، روغن موتور را زودتر تعویض کنید. برای مثال اگر روی ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض می کردید تا دو سرویس بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید، همچنین در سرویس اول پیشنهاد می کنیم که از موتورشوی داخلی با کیفیت (Engine Flush) استفاده کنید زیرا کمک شایانی به از بین رفتن جرم های درون موتور می کند.

 

 

  • روغن موتور تمام سنتتیک – Full Synthetic

به روغن های موتوری که از ترکیبات شیمیایی و یا انواع مختلف پولیمراسیون هیدروکربن ها در آزمایشگاه تولید می شود، روغن های تمام سنتتیک می گویند. روغن های تمام سنتتیک انواع مختلفی با مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارد و هر شرکتی این روغن را با با ترکیبات منحصر به فرد خود تولید کرده و از افزودنی های مخصوص به خود استفاده می کند.

در ببن انواع مختلف روغن های سنتتیک (سنتزی) با فرمولاسیون های متفاوت نوعی که بر پایه Polyalphaolefins که با اختصار PAO نمایش داده می شود دارای کارایی و مقبولیت بیشتری است.

نوع دیگری از روغن های تمام سنتتیک که در این چند سال اخیر مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است، روغن های بر پایه Ceramic Ester می باشد که به دلیل استفاده از فناوری میکرو سرامیک در تولید این روغن ها موجب شده است که از نظر کارایی، محافظت و طول عمر، با روغن های تمام سنتتیک سنتی تفاوت بسیار چشمگیری داشته باشد.

از روغن های موتور تمام سنتتیک می توان به جای نیم سنتتیک، در جایی که روغن نیم سنتتیک پیشنهاد شده است، استفاده کرد و چه بسا عملکرد بهتری نسبت به نیم سنتتیک داشته و از نظر کیفیت برتری دارد اما برعکس این موضوع امکان پذیر نیست و در صورت استفاده از روغن نیم سنتتیک به  جای تمام سنتتیک برای خودرویی که روغن تمام سنتتیک توصیه شده است، موجب وارد شدن صدمات جدی به مرور زمان به موتور خودرو می شود.

 

 

 

  • مزایا و معایب روغن های مینرال – نیم سنتتیک – تمام سنتتیک

  • نتیجه گیری

در این مقاله با سطوح تکنولوژی ساخت روغن یعنی مینرال، نیم سنتتیک و‌ تمام سنتتیک به طور کامل آشنا شدیم و همچنین با مزایا و معایب هر یک آشنایی پیدا کردیم.

یکی از پارامترهایی که در هنگام انتخاب روغن موتور مورد توجه است، تکنولوژی ساخت روغن موتور می باشد و در صورت عدم توجه به این موضوع به مرور زمان به موتور خودرو صدمات جدی وارد می شود.

لازم به ذکر است که در مقاله (چطور روغن های موتور بشناسیم) به طور خلاصه با چهار رکن اصلی، که در هنگام انتخاب روغن موتور باید مورد توجه قرار بگیرد آشنا شدیم و همچنین در مقاله (ویسکوزیته یا گرانروی روغن موتور) با این مفهموم به طور کامل آشنا شدیم و پیشنهاد می کنیم که حتما این مقالات را برای شناخت بهتر روغن های موتور مطالعه کنید.

طی مقاله بعدی با اولین سطح کیفی روغن موتور که با اختصار (API) شناخته می شود به طور کامل آشنا می شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *